Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2011

Δουκάλιο - Καγιά Μπουνάρ - Πετροπηγή

Σε αυτό το αέναο ταξίδι στο χρόνο προσπαθούμε να ξετιλύξουμε το κουβάρι της ιστορίας του Δουκάλιου , του κτήματος του Δούκα των Βυζαντινών χρόνων που έδωσε και το όνομα Δουκάλιο στο χωριό. Κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας ήταν το μόνο ελληνικό χωριό στην περιοχή, όπως προκύπτει από στοιχεία που μου έδωσε ο κ. Λυκουρίνος , Δ/ντής των Γενικών Αρχείων του Κράτους στην Καβάλα. Κάτοικοι του χωρίου , ανέφεραν σε ιστοριοδίφες παλαιότερων εποχών ότι θυμώντουσαν τους μακεδονομάχους που δρούσαν και στην περιοχή μας να φέρουν τον κόκκινο σταυρό στους σκούφους τους. Αυτό θα έλεγα ότι επιβεβαιώνεται με έμμεσο τρόπο και από βιβλίο που εξέδωσε η Υπηρεσία Ιστορίας Στρατού στο οποίο και γίνεται αναφορά όχι μόνο στα ονόματα των Βούλγαρων κομιτατζήδων αλλά και στους Έλληνες Μακεδονομάχους που δρούσαν και στην περιοχή μας.  Πρωτεργάτης στη δημιουργία αντάρτικων ομάδων στάθηκε ο Μητροπολίτης Δράμας και εθνομάρτυρας Χρυσόστομος και ο τότε διάκονος του Χρυσόστομος. Για τη δράση του Μητροπολίτη μπορεί να ανατρέξει κάποιος στην εξαίρετη δουλεία του κ. Γεωργαντζή με τίτλο ΠΡΟΞΕΝΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ ΘΡΑΚΗΣ. Σε ότι αφορά το χωριό ,  ο πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου μου ανέφερε ότι η εκκλησία του χωρίου κτίσθηκε περί το 1830 , όπως μαρτυρά και σχετική επιγραφή στην Αγίια Τράπεζα. Ομοίως πάλι από αναφορές , τις οποίες δεν έχω όμως τεκμηριώσει μέχρι τώρα με αυτοψία , προκύπτει ότι υπάρχουν εικόνες του 15ου και 16ου αιώνα. Ο κ. Λαζαρίδης πρόεδρος του εν λόγω συλλόγου μου επιβεβαίωσε και την ύπαρξη μεταλλείων στην περιοχή,επιβεβαιώνοντας και τον Χρίστο Κοζαρίδη στα όσα έγγραψε στο βιβλίο του για την ιστορία της επαρχίας Νέστου αλλά και τον Χρίστο Καλλιτζόγλου στα όσα μου ανέφερε για τα μεταλλεία της περιοχής. Άλλωστε ας μην ξεχνούμε ότι τα μεταλλεία και ο κάμπος της περιοχής αποτέλεσαν τον κύριο λόγο για τον οποίο συγκρούστηκαν οι Αρχαίοι Πάριοι, άποικοι της Θάσου με τους Σαππαίους , κατοίκους της περιοχής κατά την αρχαιότητα (Νούλης Βλαχόπουλος και κα. Ξανθοπούλου σε άρθρα τους για τη   Χρυσούπολη). Τέλος μου ανέφερε ότι σε ύψωμα της περιοχής υυπάρχει μια οπή βαθιά μέσα στη γη από την  οποία βγαίνει θερμός αέρας, κάτι το οποίο μου είχε αναφέρει και ο ακούραστος περιηγητής της ιστορίας του τόπου κ. Βασίλης Μυλωνάς , για τοποθεσία πάνω από την παλιά Ξεριά. Όπως μπορείς να διαπιστώσεις φίλε αναγνώστη που έκανες τον κόπο να διαβάσεις αυτά τα λίγα για την περιοχή και εν προκειμένω για το Αρχαίο Δουκάλιο , η ιστορία έχει να μας αποκαλύψει αρκετά μυστικά για την ιστορία της περιοχής μας.  Να είσαι σίγουρος ότι θα επανέλθω με νεότερες αναρτήσεις συνεπικουρούμενος στην προσπάθεια μου αυτή από καλούς φίλους με το ίδιο μεράκι , χωρίς την βοήθεια των οποίων δεν θα μπορούσα να συγκεντρώσω τα όποια στοιχεία παραθέτω.  

1 σχόλιο:

  1. Μανώλη συγχαρητήρια για το blog σου, το οποίο ξεκινά με ένα θέμα που είναι και για εμένα ένα από τα αγαπημένα μου: Η τοπική ιστορία της περιοχής της κοινής μας πατρίδας, της Χρυσούπολης. Σκαλίζοντας κανείς την ιστορία του τόπου του, νομίζω ότι τον αγαπά ακόμη περισσότερο, και σε τελική ανάλυση αγαπά και εκτιμά ακόμα περισσότερο την ζωή.

    Φιλικά,


    Αργύρης Αργυρίου, Γενικός Ιατρός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή